وبلاگ خوراکی ها

معرفی تغذیه های سالم و مقوی

وبلاگ خوراکی ها

معرفی تغذیه های سالم و مقوی

خواص گیلاس

يكشنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱ ق.ظ

خواص گیلاس برای بدن

خواص گیلاس فراتر از یک یک میوه ی خوشمزه و محبوب است. این میوه دارای خواص پنهانی است که اگر با آن ها آشنا شوید بدون شک در تابستان که فصل آمدن این میوه است از خوردن آن خود را بی بهره نمی گذارید.

گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که موجب پایداری سلامت شما می شود. همچنین این میوه ی قرمز رنگ منبع عظیمی از ویتامین ها و مواد معدنی است که علاوه بر بهبود سلامت موجب زیبایی پوست و موی شما نیز می شود.

1. مملو از مواد مغذی


گیلاس میوه های کوچک سنگی است که در رنگ ها و طعم های مختلفی وجود دارد. دو دسته عمده وجود دارد - گیلاس تارت و شیرین ، یا Prunus cerasus L. و Prunus avium L..

رنگ آنها می تواند از زرد تا قرمز مایل به سیاه مایل به قرمز متفاوت باشد.

همه انواع بسیار مغذی و سرشار از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

یک فنجان (154 گرم) گیلاس شیرین ، خام و حفره دار:

کالری: 97
پروتئین: 2 گرم
کربوهیدرات: 25 گرم
فیبر: 3 گرم
ویتامین C: 18٪ از آن
ارزش روزانه (DV)
پتاسیم: 10٪ DV
مس: 5٪ DV
منگنز: 5٪ DV
این مواد مغذی ، به ویژه فیبر ، ویتامین C و پتاسیم ، از بسیاری جهات برای سلامتی مفید هستند.

ویتامین C برای حفظ سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست ضروری است در حالی که پتاسیم برای انقباض عضله ، عملکرد عصب ، تنظیم فشار خون و بسیاری از فرایندهای مهم بدن لازم است.

گیلاس همچنین منبع خوبی از فیبر است که با سوخت رسانی به باکتری های مفید روده و تقویت نظم روده ، به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

به علاوه ، آنها ویتامین های گروه B ، منگنز ، مس ، منیزیم و ویتامین K را تأمین می کنند. 

 

2. غنی از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهاب


غلظت بالای ترکیبات گیاهی موجود در گیلاس ممکن است عامل بسیاری از مزایای سلامتی این میوه باشد.

اگرچه مقدار و نوع آن بسته به تنوع آن متفاوت است ، اما همه گیلاس ها با آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهاب بسته بندی می شوند.

این مقدار آنتی اکسیدان بالا ممکن است به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک کند ، بیماری که با بیماری های مزمن متعدد و پیری زودرس مرتبط است.

در حقیقت ، یک بررسی نشان داد که خوردن گیلاس به طور مثر التهاب را در 11 مطالعه از 16 مطالعه و مارکرهای استرس اکسیداتیو در 8 مطالعه از 10 مطالعه کاهش می دهد.

گیلاس به ویژه از نظر پلی فنول ، گروه بزرگی از مواد شیمیایی گیاهی که به مقابله با آسیب سلولی ، کاهش التهاب و سلامتی کلی کمک می کند ، سرشار است.

در حقیقت ، رژیم های غذایی غنی از پلی فنول ممکن است در برابر بسیاری از بیماری های مزمن ، از جمله بیماری های قلبی ، دیابت ، افت روانی و برخی سرطان ها محافظت کنند.

این میوه های سنگی حاوی رنگدانه های کاروتنوئید مانند بتاکاروتن و ویتامین C نیز هستند که هر دو دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند.

 

3. می تواند ریکاوری ورزش را تقویت کند


تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان موجود در گیلاس ممکن است به کاهش درد ، آسیب و التهاب عضلانی ناشی از ورزش کمک کند.

گیلاسهای ترش و آب آنها به نظر می رسد از انواع شیرین م moreثرتر باشند ، هرچند هر دو ممکن است به ورزشکاران کمک کنند.

مشخص شده است که آب گیلاس و کنسانتره ترش باعث تسریع در بهبود عضلات ، کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش و جلوگیری از کاهش قدرت در ورزشکاران نخبه ، مانند دوچرخه سواران و دوندگان ماراتن می شود.

علاوه بر این ، برخی شواهد نشان می دهد که محصولات گیلاس ممکن است عملکرد ورزشی را افزایش دهند.

یک مطالعه در 27 دونده استقامت نشان داد که کسانی که روزانه 480 میلی گرم گیلاس تارت پودر شده قبل از نیمه ماراتن به مدت 10 روز به طور متوسط ​​13٪ سریعتر از زمان مسابقه مصرف می کردند و درد عضلانی کمتری نسبت به یک گروه دارونما داشتند.

اگرچه بیشتر مطالعات مربوط به پیوند بین گیلاس و ورزش شامل ورزشکاران آموزش دیده است ، اما آب گیلاس ترش ممکن است برای افراد غیر ورزشکار نیز مفید باشد.

یک مطالعه روی 20 زن فعال خاطر نشان کرد: کسانی که 2 اونس (60 میلی لیتر) آب گیلاس تارت نوشیدند روزانه به مدت 8 روز سریعتر بهبود یافتند و پس از انجام تمرینات تکرار شده مکرر ، آسیب عضلانی و درد بیشتری داشتند ، در مقایسه با گروه دارونما.

اگرچه امیدوار کننده است ، اما این یافته ها مربوط به محصولات گیلاس غلیظ ، مانند آب و پودر است. مشخص نیست که برای تولید نتایج مشابه چه تعداد گیلاس تازه نیاز دارید که بخورید.

 

4- ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد


افزایش مصرف میوه های غنی از مواد مغذی مانند گیلاس یک روش خوشمزه برای محافظت از قلب شما است.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از میوه ها با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط هستند (منبع 12).

گیلاس از این نظر بسیار سودمند است ، زیرا غنی از مواد مغذی و ترکیباتی است که به عنوان شناخته شده در سلامت قلب از جمله آنتی اکسیدان های پتاسیم و پلی فنول شناخته می شوند.

فقط 1 فنجان (154 گرم) گیلاس بدون حفره ، 10٪ از DV را برای پتاسیم تأمین می کند ، ماده معدنی که برای سلامت قلب شما ضروری است.

این برای حفظ یک ضربان قلب منظم لازم است و به شما کمک می کند سدیم اضافی را از بدن خود خارج کنید ، فشار خون را تنظیم کنید (13 منبع معتبر).

به همین دلیل است که مصرف این میوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی مرتبط است (منبع 14).

علاوه بر این ، گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان های قوی پلی فنول ، از جمله آنتوسیانین ها ، فلاونول ها و کاتچین ها است که با محافظت در برابر آسیب سلولی و کاهش التهاب ممکن است به سلامت قلب شما کمک کند (15 منبع معتبر).

در حقیقت ، یک مطالعه بر روی 84158 نفر نشان داد که مصرف بیشتر پلی فنول ها - به ویژه آنتوسیانین ها ، فلاونول ها و کاتچین ها - با کاهش قابل توجه خطر بیماری قلبی طی 5 سال همراه است.

 

5- ممکن است علائم آرتروز و نقرس را بهبود بخشد


با توجه به آنها 

اثرات ضد التهابی قوی ، گیلاس ممکن است علائم آرتروز و نقرس را کاهش دهد ، نوعی آرتروز ناشی از تجمع اسید اوریک که می تواند منجر به تورم شدید ، التهاب و درد در مفاصل شود.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که گیلاس با مهار پروتئین های التهابی ، که می تواند به کاهش علائم مرتبط با آرتروز کمک کند ، از استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و التهاب را کاهش می دهد.

به علاوه ، آنها می توانند سطح اسید اوریک را در بدن شما کاهش دهند ، به ویژه برای کسانی که نقرس دارند مفید است.

یک مطالعه در 10 زن نشان داد که خوردن 2 وعده (10 اونس یا 280 گرم) گیلاس شیرین پس از یک شب کاهش سریع سطح مارکر التهابی پروتئین واکنش پذیر C (CRP) و به طور قابل توجهی سطح اسید اوریک را 5 ساعت پس از مصرف کاهش می دهد (17 منبع معتبر )

مطالعه دیگر روی 633 فرد مبتلا به نقرس نشان داد که کسانی که بیش از 2 روز گیلاس تازه می خورند ، 35٪ حمله نقرس کمتری نسبت به افرادی که این میوه را مصرف نکرده اند ، دارند.

علاوه بر این ، مطالعه نشان داد که هنگامی که مصرف گیلاس با داروی نقرس آلوپورینول ترکیب می شود ، حملات نقرس 75٪ کمتر از دوره هایی است که هیچ گیلاس یا آلوپورینول مصرف نشده است


6. ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد


خوردن گیلاس یا نوشیدن آب گیلاس تارت ممکن است به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

این مزایای تقویت خواب ممکن است به دلیل غلظت بالای میوه در ترکیبات گیاهی باشد. علاوه بر این ، گیلاس حاوی ملاتونین است ، ماده ای که به تنظیم چرخه خواب و بیداری شما کمک می کند (19 منبع معتبر).

یک مطالعه بر روی 20 نفر نشان داد که کسانی که به مدت 7 روز کنسانتره آب گیلاس ترش می نوشیدند ، در مقایسه با دارونما افزایش قابل توجهی در سطح ملاتونین ، مدت زمان خواب و کیفیت خواب را تجربه کردند (19 منبع معتبر).

به همین ترتیب ، یک مطالعه 2 هفته ای در بزرگسالان مسن مبتلا به بی خوابی نشان داد که نوشیدن 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب گیلاس ترش قبل از خواب باعث افزایش 84 دقیقه در خواب می شود (منبع 20 معتبر).

با این حال ، در این مطالعات از محصولات گیلاس غلیظ استفاده می شود. مشخص نیست که آیا خوردن گیلاس تازه قبل از خواب نیز همین تأثیر را دارد یا نه.

در نهایت ، مطالعات بیشتری برای درک بهتر چگونگی مصرف گیلاس و محصولات گیلاس برای خواب مفید است.

 

7. آسان به رژیم غذایی خود اضافه کنید
گیلاس همه کاره و فوق العاده خوشمزه است.

هر دو نوع شیرین و ترش به خوبی با بسیاری از غذاها جفت می شوند. به علاوه ، محصولات مرتبط ، مانند گیلاس خشک ، پودر گیلاس ، و آب گیلاس ، موارد جالب دیگری را به بسیاری از دستور العمل ها اضافه می کنند.

در اینجا چند روش برای گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد:

از آنها به عنوان یک میان وعده شیرین تازه لذت ببرید.
گیلاس های خشک را با چیپس شکلات تلخ ، نارگیل شیرین نشده جفت کنید
پوسته ، و بادام نمکی برای یک مخلوط دنباله دار خانگی خوشمزه.
از آن یک کمپوت گیلاس درست کنید
تارت منجمد یا گیلاس های شیرین و قاشق روی ماست ، بلغور جو دوسر ، یا پودینگ چیا.
گیلاس های نصف شده و حفره دار را به a اضافه کنید


سالاد میوه.
گیلاس خشک را در آن بگنجانید
کالاهای پخته شده برای یک ضربه شیرینی طبیعی.
کمی آب گیلاس تارت به آن اضافه کنید
آب گازدار و روی آن را یک گوه لیمو قرار دهید تا به یک ماکتل سرگرم کننده بپردازید.
گیلاس تازه یا پخته شده را به آن اضافه کنید
بستنی ، پای ، مواد خرد شده و سایر دسرها.
یک کباب پز خانگی گیلاس درست کنید
سس استفاده شده با غذاهای گوشت یا مرغ.
یک سالسای گیلاس را با تکه های خرد شده میل کنید
گیلاس و گیاهان تازه مانند ریحان برای سرو در کنار وعده های غذایی خوش طعم.
منجمد اضافه کنید
گیلاس به اسموتی مورد علاقه شما.
امکانات استفاده از گیلاس در آشپزخانه شما بی پایان است ، بنابراین از آزمایش نترسید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۰۳
ُسینا عبدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی