وبلاگ خوراکی ها

معرفی تغذیه های سالم و مقوی

وبلاگ خوراکی ها

معرفی تغذیه های سالم و مقوی

خواص بامیه

يكشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۱ ق.ظ

آشنایی با خواص بامیه

خواص بامیه به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد بسیار فراوان است، به گونه ای که پزشکان تغذیه از آن به عنوان بمب انرژی نام می برند، همچنین مصرف آن سیستم ایمنی بدن را به طرز باور نکردنی بالا خواهد برد.

این گیاه سبز رنگ بیشتر در آسیای شرقی، آمریکا و آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد و البته از آنجایی که طعمی مشابه به بادمجان دارد جایگزین مناسب برای افرادی می باشد که به بادمجان حساسیت دارند.
در این مقاله به بررسی خواص بی نظیر بامیه و به بهبود آن در بیماری ها صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با 7 خواص بامیه

7 خواص بامیه

بامیه جز گیاهانی است که علاوه بر داشتن فیبر های مفید، سرشار از مواد مغذی و مفید است. مصرف این گیاه می تواند سلامت بدن را تضمین کند.
بامیه از نظر طب سنتی ایران دارای خاصیت سرد و تر است که مصرف آن برای افرادی که دارای مزاج گرم است بسیار خوب است.

1. افزایش انرژی با خواص بامیه

تحقیقات بر روی خواص بامیه نشان داده است که این گیاه سبز رنگ دارای ترکیباتی است که با بی حالی و ضعف مبارزه می کند.
بامیه دارای قندی سالم به نام پلی ساکارید است؛ این قند کمک می کند میزان گلیکوژن در کبد افزایش پیدا کرده و در نتیجه ی افزایش آن میزان زیادی انرژی در بدن ذخیره شود.

2. بهبود عملکرد مغز

در تحقیقاتی که متخصصان مغز و اعصاب بر روی ارتباط خواص بامیه و سلول های مغزی انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که مصرف بامیه خطر ابتلا به آلزایمر را تا حد چشمگیری پایین می آورد.
با وجود ترکیبات عالی، این گیاه می تواند مشکلات احتمالی عصبی را نیز کاهش دهد؛ همچنین طی این تحقیقات به این نتیجه دست پیدا کرده اند که، مصرف مکرر بامیه باعث می شود آسیب هایی که به مغز رسیده است به مرور بهبود پیدا کند.

3. یک محافظ خوراکی از کبد

در سال های اخیر در مورد بیماری های کبد بسیار صحبت می شود. برخی از پزشکان کبد را مظلوم ترین عضو بدن می خوانند؛ چرا که تا از بین رفتن کاملش هیچ علائمی از خود نشان نمی دهد؛ در نتیجه باید توجه ویژه ای به سلامت این عضو از بدن داشت.

بامیه و حتی عصاره ی آن نقش محافظ را برای کبد ایفا می کنند. این عصاره از کبد در برابر مواد شیمیایی مصرف شده ، محافظت بسیار قوی را به عمل می آورد.
همچنین با داشتن آنتی اکسیدان های فراوان در خود باعث کاهش التهابات کبدی و مریضی های کبد می شود.

4. بهبود در عملکرد مویرگ ها

بامیه در خود دارای فیبر های بسیاری است که داشتن همین فیبر ها به تنهایی بر ارزش غذایی آن اضافه می کند. این فیبر ها از تجمع کلسترول در رگ و مویرگ ها جلوگیری می کند؛ در نتیجه ی آن باعث عدم چسبندگی مویرگ ها و رگ ها به هم می شود.

5. کمک به رژیم لاغری

یکی از خاصیت های بی نظیر مصرف بامیه بالا بردن سوخت و ساز بدن است. بامیه با داشتن پلی ساکارید نقش به سزایی را در سوزاندن و از بین بردن چربی ها ایفا می کند.
ترکیبات بامیه می تواند میزان قند و چربی را در بدن تنظیم کند و همچنین کلسترول های بد را از بین ببرد؛ در نتیجه ی این ها در آخر باعث کاهش وزن شود.
افرادی که رژیم غذایی لاغری دارند می توانند به راحتی با استفاده از بامیه، سوخت و ساز بدن خود را بالا برده و زودتر به نتیجه ی دلخواه خود یعنی کاهش وزن دست پیدا کنند.

6. کمک به عملکرد دستگاه گوارش

بامیه فواید بسیاری برای دستگاه گوارش دارد. از آن جایی که این گیاه دارای فیبر فراوان می باشد غذای خوبی برای باکتری های داخل روده محسوب می شود.
وجود این فیبر ها عملکرد گوارش را از هر جهت آسان می کند؛ همچنین زمانی که باکتری های خوب در روده بزرگ وجود داشته باشند جلوی رشد باکتری های بد را در روده خواهند گرفت؛ در نتیجه زمانی که این باکتری های بد در روده رشد پیدا نکنند آسیب های احتمالی به روده بسیار کمتر خواهد شد.

7. جلوگیری از سندروم روده تحریک پذیر

یکی از بیماری هایی که روده بزرگ ممکن است دچار آن شود سندروم روده تحریک پذیر است. این سندروم باعث نفخ، دل درد و اسهال می شود.
بامیه در خود علاوه بر فیبر دارای موسیلاژ نیز می باشد. این دو ماده موجود در بامیه، باعث می شوند عملکرد حرکات ماهیچه های روده بزرگ بهبود پیدا کند؛ در نتیجه از روده در برابر مبتلا شدن به سندروم روده ی تحریک پذیر محافظت خواهد کرد.

خواص بامیه برای مبارزه با افسردگی

شاید برایتان عجیب باشد این بامیه، گیاه سبز و کوچک چگونه می تواند به درمان افسردگی کمک کند!؟ بامیه در خود دارای منیزیم قابل توجهی است. منیزیم قادر است اعصاب را التیام بخشد؛ همچنین با وجود قند پلی ساکارید موجود در بامیه، بی حالی و خستگی ناشی از افسردگی را تا حد زیادی رفع خواهد شد.

منبع

مصرف بامیه برای خانم های باردار

مصرف بامیه برای خانم های باردار

از آنجایی که بامیه سرشار از مواد مغذی است دکتران به خانم های باردار توصیه می کنند این گیاه را در غذا های مصرفی خود قرار دهند. بامیه علاوه بر ارزش غذایی برای مادران باردار خاصیت دارویی نیز دارد؛ همچنین علاوه بر مادر این خوراکی به رشد جنین داخل رحم نیز کمک شایانی می کند.

1. نقش فیبر و خواص بامیه در بارداری

خانم های باردار اغلب به علت کم تحرکی و تغییرات هورمونی دچار یبوست می شوند. با کمک گرفتن از خواص بامیه عملکرد دستگاه گوارش آن ها بهتر می شود، در نتیجه ی آن یبوست برطرف می شود یا از آن پیشگیری خواهد شد.

بامیه دارای فیبر فراوان است؛ در نتیجه ی وجود فیبر، دستگاه گوارش عملکرد بهتری خواهد داشت. علاوه بر این این گیاه در روده باکتری های مفیدی را تولید می کند که آن ها نقش به سزایی در عملکرد ماهیچه های روده و دستگاه گوارش دارند.

نکته: وجود فیبر های نامحلول در بامیه باعث می شود، کمک چشمگیری به هضم غذا در معده صورت گیرد.

2. نقش ویتامین C و کلسیم

ویتامین C موجود در بامیه به جذب آهن در بدن خانم های باردار کمک بسزایی می کند. این عمل رشد جنین در رحم را افزایش می دهد؛ همچنین از کم خونی دوران بارداری نیز جلوگیری خواهد نمود

همچنین وجود کلسیم در این گیاه باعث استحکام و شکل گیری درست استخوان های جنین می شود. از طرفی نیز وجود این کلسیم به مقاوم سازی استخوان های خانم های باردار کمک شایانی می کند.

3. نقش آنتی اکسیدان در بامیه

وجود آنتی اکسیدان های سرشار در بامیه باعث قوی شدن سیستم دفاعی بدن می شود؛ بنابراین لازم است خانم های باردار از آن استفاده کنند.
این آنتی اکسیدان ها باعث می شود سیستم دفاعی جنین نیز قوی شود و از بروز بیماری های احتمالی جلوگیری می کند؛ همچنین این ماده، خطر احتمالی به دنیا آمدن نوزادی نارس را می گیرد.

در آخر:

بامیه دارای فواید بسیاری برای سلامت جسم و روح است؛ همچنین یک غذای مناسب برای مادران باردار بحساب می آید.
اما این گیاه مانند هر گیاه دیگری ممکن است برای بعضی افراد مضر باشد و یا آن ها را دچار واکنش های آلرژیک کند. بهتر است قبل از مصرف آن مطمئن شوید که با آن هیچ حساسیتی ندارید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۱۱
ُسینا عبدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی