وبلاگ خوراکی ها

معرفی تغذیه های سالم و مقوی

وبلاگ خوراکی ها

معرفی تغذیه های سالم و مقوی

با موهای زیرپوستی چکار کنیم؟

دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۰۴:۳۱ ب.ظ

موهایی که به سمت داخل رشد می کنند، دارای نام جالب پزشکی “التهاب کاذب ریشه موی ریش” هستند. در بین مردم معمولا به آن موهای زیر پوستی می گویند.

مو زیر پوستی

 این عارضه در مردان سیاهپوست و افرادی که داری موی خشن و مجعد هستند، شایع تر است. نوک این موهای خشن قبل از رسیدن به سطح در پوست نفوذ می کند و یا اینکه به سمت عقب پیچ می خوردند و پوست را سوراخ و یک جوش کوچک چرکی ایجاد می کنند. این واکنش بیشتر یک واکنش نسبت به جسم خارجی است تا یک عفونت. با این حال این عارضه محرک است و تراشیدن ریش را دشوار و دردناک می کند.

رای اصلاح از چه وسیله ای استفاده کنم؟

اصلاح موها از ریشه به وسیله موکن های برقی و موم و سایر وسایل اصلاح یا تراشیدن از ته به کمک تیغ، سبب می شود دهانه فوکیلول مو توسط سلول های مرده بسته شود. بسته شدن این فضا سبب میشود نوک تیز موهای در حال رشد در پوست نفوذ کند و ایجاد یک برجستگی چرکی و عفونی می کند. در افرادی که موهای ضخیم و فر دارند یا پوستشان خشک است، موهای زیر پوستی بیشتر دیده می شود.

موهای زیرپوستی با عوارضی مثل التهاب، قرمز شدن، عفونی شدن همراه است و در نهایت ممکن است لکه ای قهوه ای رنگ روی پوست برجا بگذارد. ولی معمولا خودبخود ازبین می روند و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند.

روش های پیشگیری از ایجاد موهای زیرپوستی:

۱- بهتر است موها را در حمام و درحالتی که موها خیس است، اصلاح کنید. خیس بودن موها به اصلاح آن کمک می کند.

۲- استفاده از ماشین های ریش تراش برقی می تواند کمک کننده باشد. از تیغ های ریش تراش دو تیغه و سه تیغه استفاده نکنید.

۳- اگر از تیغ استفاده می کنید، پوست خود را زیاد نکشید و تیغ را به پوست فشار ندهید.

۴- اصلاح کردن مو ها در جهت رشدشان نیز ایجاد موهای زیرپوستی را کاهش می دهد.

۵- استفاده از کرم ها و لوسیون های حین اصلاح و بعد از اصلاح نیز تاثیر خوبی دارد.

درمان های دارویی و غیر دارویی برای موهای زیرپوستی

بهترین درمان بلند کردن ریش است، زیرا موهای تازه تراشیده شده باعث بروز این مشکل می شوند. برای افرادی که این کار غیر قابل قبول است، استفاده از موچین احتمالا رایج ترین راه حل است. تیغ های مخصوصی در دسترس است که به کار بردن آنها نتایج متفاوتی داشته است. فرآورده های متعددی ممکن است مورد آزمایش قرار گیرند. مواد موبر ممکن است هر ۲ تا ۳ روز به کار روند. اگرچه بسیاری از این مواد تحریک کننده هستند. ترتینوئین (رتین A) گاهی موثر است. مصرف یک داروی بدون نسخه به نام پراکسید بنزوئیل ۱۰ درصد ممکن است مفید باشد.

بسیاری از افرادی که دارای موهای نرم هستند، دچار عارضه بدون علامت رشد مو به سمت داخل در نواحی ای که به طور مکرر توسط لباس ساییده می شوند (به ویژه در کفل ها، زانوها، رانها)، می گردند. عارضه “موهای زیرپوستی” به صورت جوش های چرکی کوچک که در مرکز آن موی پوشیده شده توسط لایه نازکی از پوست قرار دارد، ظاهر می شود. بروز این ضایعات را می توان به میزان زیادی با تمیز کردن شدید این نواحی با یک لیف حمام زبر که نوک موها را بلند می کند و آنها را آزاد می سازد، کاهش داد.

منابع: کتاب مشاور پزشکی خانواده / وبسایت دکتر مستوفی زاده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۱۴
ُسینا عبدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی