وبلاگ خوراکی ها

معرفی تغذیه های سالم و مقوی

وبلاگ خوراکی ها

معرفی تغذیه های سالم و مقوی

درمان کم خونی با طب سنتی

چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۰۲ ب.ظ

کم خونی

کم خونی به عنوان یکی از شایع ترین بیماری ها در سطح جهان شناخته می شود که می تواند در مسائل و مشکلات بسیاری ریشه  داشته باشد. اصولا برای درمان کم خونی و یا پیشگیری از آن در دنیای پزشکی راه و روش های بسیاری پیش روی بیماران قرار می‌گیرد. با این حال طب سنتی نیز در این میان دستی داشته و می‌تواند در درمان کم خونی بسیار موثر واقع شود. در این مطلب با شما هستیم تا به طور کامل به موضوع کم خونی در طب سنتی بپردازیم.

کم خونی چیست؟

شاید لازم باشد که پیش از هر چیز بدانیم که اصولا کم خونی به چه معناست. به طور کلی باید بگوییم که آنمی یا همان کم خونی در واقع زمانی رخ می‌دهد که میزان هموگلوبین های موجود در خون کمتر از میزان استاندارد خود باشد. در تعریف هموگلوبین نیز باید بگوییم که هموگلوبین ترکیبی پروتئینی بوده و موظف است که اکسیژن را به بافت های مختلف بدن حمل کند.

لازم به ذکر است که کم خونی انواع متفاوتی دارد و از میان آنها می‌توان از کم خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، تالاسمی، کم خونی ناشی از بیماری های مزمن، آنمی آپلاستیک، کم خونی سلول های داسی شکل، کم خونی همولیتیک و… را نام برد.

علائم کم خونی چیست؟

پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که معمولا خانم ها به دلیل خونریزی های عادت ماهانه، کودکان در حال رشد و همین طور مادران باردار بیشتر از سایر افراد در معرض کم خونی قرار خواهند گرفت. به طور کلی باید بگوییم که کم خونی، خود را با نشانه ها و علائم متفاوتی نشان خواهد داد که از میان آنها می توان به ضعف، خستگی، رنگ پریدگی، تنفس های کوتاه، دست و پاهای سرد، گیجی، درد سینه، ریزش مو، ضربان نامنظم قلب، بروز مشکلاتی در تمرکز، ضعف بنیه و… اشاره کرد.

علاوه بر این طب سنتی چینی نیز به این لیست مواردی همچون کم رنگی زبان، رنگ پریدگی ناخن و لب ها، تاری دید، به صدا در آمدن اندام ها در زمان حرکت، تاخیر در قاعدگی و… را نیز اضافه کرده و آنها را به عنوان علایم کم خونی در نظر می گیرد. طب سنتی چینی معتقد است که اولین نشانه و علامت بالینی کم خونی در افراد بروز خستگی است. به همین دلیل هم هست که در غالب موارد خستگی و رنگ پریدگی را می توان از علائم ابتدایی کم خونی در نظر گرفت.

علت بروز کم خونی

اصولا کم خونی علت های بسیار متفاوتی دارد و طب نوین و طب سنتی نیز در این رابطه با اختلاف هایی رو به رو هستند. برای مثال بر اساس طب نوین علت های بروز کم خونی می تواند شامل عدم تولید گلبول قرمز کافی، نابودن شدن گلبول های قرمز بدن، از دست رفتن خون ناشی از قاعدگی، جراحت و یا هر خونریزی دیگر و… شود. این در صورتی است که علل کم خونی در طب سنتی بسیار متنوع تر خواهد بود. بر اساس طب سنتی، کم خونی به دلیل یکی از این موارد خواهد بود:

  • زمانی که خلط دم که پیش ساز آن بلغم است قابلیت تبدیل به دم را پیدا نکند.
  • وقتی که بلغم به عنوان خلط سرد و تر نتواند به دم که گرم است غالب شود.
  • زمانی که خون دچار ازدیاد بلغم شود.

درمان کم خونی با طب سنتی

به طور کلی طب سنتی روش های بسیاری را برای درمان کم خونی در افراد به کار می گیرد. افراد می‌توانند با توجه به نوع و شدت کم خونی خود با کمک مشورت با متخصص طب سنتی به درمان کم خونی با طب سنتی بپردازند. اصولا پزشکان متخصص طب سنتی روش های متفاوتی را برای بهبود کم خونی مینور، درمان کم خونی شدید و… به کار می گیرند. در ادامه شما را با برخی از روش های درمان کم خونی با طب سنتی آشنا می کنیم:

درمان کم خونی با افسنتین

افسنتین گیاهی است که می‌تواند در درمان کم خونی بسیار موثر واقع شود. دسترسی به این گیاه بسیار راحت است و شما می‌توانید آن را به آسانی از عطاری ها خریداری نمایید. برای استفاده از این روش درمانی می توانید 5 تا 6 گرم از برگ گیاه را درون چیزی حدود یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه منتظر بمانید تا به خوبی جوشیده و بعد خنک شود. سپس آن را صاف کرده و با عسل شیرین کنید. توصیه می کنیم که یک فنجان از این دمنوش را قبل از ناهار و همین طور شام نوش جان نمایید.

استفاده از شیره چغندر برای درمان کم خونی

یکی دیگر از روش های سنتی درمان کم خونی استفاده از شیره چغندر است. شیره چغندر به لحاظ برخورداری از میزان زیادی آهن و اسید فولیک می تواند در افزایش گلبول های قرمز خون موثر باشد. به همین دلیل هم هست که معمولا توصیه می‌شود برای درمان کم خونی به سراغ شیره چغندر بروید. برای این کار می توانید 2 قاشق چای خوری شیره چغندر را با 2 قاشق چایخوری سرکه سیب و همین طور یک فنجان آب مخلوط کنید و آن را نوش جان نمایید. به خاطر داشته باشید که شیره چغندر برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند اصلا توصیه نمی‌شود.

درمان کم خونی
اسفناج و درمان کم خونی

از دیگر گزینه هایی که به عنوان روش درمان کم خونی شناخته می شود مصرف اسفناج است. باید این را بگوییم که مصرف تنها نصف فنجان اسفناج در طی شبانه روی می تواند کم خونی شما را درمان کند. این گیاه حاوی ویتامین های آ، ث و ب 9 بوده و از میزان قابل قبولی آهن، فیبر، کلسیم و… نیز برخوردار است.

استفاده از گوجه فرنگی برای درمان کم خونی

شما می توانید برای درمان کم خونی خود به سراغ گوجه فرنگی نیز بروید. به خاطر داشته باشید که تنها خوردن آهن کافی نیست، بلکه شما باید آهن مورد نظر را به بدن خود جذب کنید. به همین دلیل هم مواد غذایی همچون گوجه فرنگی می تواند برایتان کارساز باشد. گوجه فرنگی به عنوان یک ماده غذایی سرشار از ویتامین ث و لیکوپن می تواند بدن شما را برای جذب آن موردنظر آماده کند. به همین دلیل هم توصیه می کنیم که اگر دچار کم خونی هستید به طور روزانه یک تا دو گوجه خام خورده و یا یک لیوان آب گوجه را نوش جان نمایید.

کشمش و درمان کم خونی

کشمش نیز به عنوان یک منبع غنی از کلسیم، پتاسیم، سدیم، پروتئین، فیبر و همین طور آهن می تواند در درمان کم خونی به شما کمک بسیاری کند. برای استفاده از این ماده غذایی 8 تا 15 عدد کشمش را با نصف فنجان آب و همین طور یک قاشق چای خوری عسل مخلوط نموده و آن را صبح نوش جان کنید.

استفاده از گزنه برای کم خونی

گزنه به عنوان یک گیاه دارویی پرکاربرد در طب سنتی، حاوی آهن بسیاری بوده و می تواند به عنوان یک داروی موثر برای کم خونی شناخته شود. شما می توانید از گزنه به عنوان چای و یا مکمل برای بهبود کم خونی خود استفاده نمایید. این گیاه حاوی ویتامین آ، گروه ب، ث و… است و می تواند در جذب آهن به بدن شما نیز موثر باشد. معمولا توصیه می شود که عصاره برگ گزنه را به عنوان عاملی ضد خون ریزی برای کاهش خونریزی های شدید قاعدگی و همین طور بینی مصرف کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۹
ُسینا عبدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی